16. lokakuuta 2013

Ensimmäinen lanka: suomenlapinkoira

kertaaminen värttinällä
Olen kehrännyt värttinällä melkein joka ilta. Olen harjoitellut eri tekniikoita, mutta luontevimmalta minusta tuntuu tekniikka, jossa pidän vasemman käden paikallaan "kuitupidikkeenä" ja oikealla kehruukädellä säätelen kierrettä.

Ensimmäisenä työnäni olen kehrännyt värttinällä 100 % suomenlapinkoiralankaa. Säie on tuntunut pehmeältä ja kehräys on ollut helppoa, joten en ole halunnut sotkea siihen lampaanvillaa. Olen kehrännyt niin kauan, kunnes värttinä on tuntunut epämiellyttävän painavalta.

Olen kerrannut säikeen andean plying -tekniikalla. Kertaaminen ei ole sujunut niin linjakkaasti kuin olisin toivonut - jotenkin minun on vaikea saada säiettä soljumaan sujuvasti kädestä värttinälle. Harjoitus tekee varmasti mestarin tässäkin lajissa.

Kaksisäikeisen langan vyyhditin käsivarressani ja pesin ensin koirashampoolla. Sitten huuhtelin kylmä-kuuma-kylmä-menetelmällä ja lopuksi mätkin vyyhtiä seinään. Kuivuttuaan lanka näytti ehkä hieman tasaisemmalta ja huomattavasti pörröisemmältä.
käsittelemätöntä suomenlapinkoirakarvaa
suomenlapinkoirasäiettä värttinällä
pesemätöntä suomenlapinkoiralankaa
pestyä suomenlapinkoiralankaa

1 kommentti: